Burun Estetiği

Rinoplasti yani burun estetiği ameliyatı burundaki şekil bozukluklarını düzeltmek ve buruna yeniden şekil vermek amacıyla yapılan cerrahi işlemdir.  Burun estetiğinde amaç sadece görsel olarak güzel burunlar yapmak değil aynı zamanda fonksiyonel olarak da burnun işlevselliğini arttırmaktır. Böylece hastalar hem görsel olarak daha güzel hem de daha iyi nefes alan  bir buruna sahip olabilmektedirler.

Burun Estetiği Kimlere Uygulanabilir?

18 yaşından büyük olup anestezi işlemi uygulanmasında ve ameliyat olmasında herhangi bir sakınca olmayıp, burnu ile ilgili görsel yada fonksiyonel şikayetleri olan herkes burun estetiği ameliyatı olabilir.

Burun Estetiği Öncesi Planlama

Burun yüzün tam ortasında yer alan bir organ olduğu için yüze bakıldığında en dikkat çeken yer burnumuzdur. Kişinin yüz şekline ve oranlarına uygun olmayan bir burnun yapılması sonucunda tüm kusurlar ve yüzdeki orantısızlık hemen dikkat çekecektir. Bu nedenle ameliyat öncesi kişinin yüz şekline göre planlama yapılması çok önemlidir. Muayene ile burun dış kısmı ve iç yapısındaki bozukluklar saptanır ve hastaya bilgi verilir. Ardından yüzün tüm açılardan fotoğrafları çekilerek hastaya fotoğraflar üzerinde bozukluklar anlatılır. Photoshop uygulaması ile ameliyat sonrası oluşabilecek tahmini burun şekli hastaya gösterilerek hastanın istekleri doğrultusunda revize edilip ortak bir noktada karar verilir.

Bu ameliyat ile nefes problemleri de çözülüyor mu?

Burun ameliyatlarını sadece estetik ameliyat gözüyle değerlendirmemek gerekir. Burun bir bütündür ve yapılan ameliyat ile hem estetik hem de fonksiyonel problemler çözülmelidir. Burunda mevcut olan septum deviasyonu (burun orta kıkırdağında eğrilik) , konka hipertrofisi (burun etlerinde büyüme) gibi bozuklukların da çözülmesi gerekmektedir.

Ameliyat Öncesi Hazırlık

Ameliyattan bir hafta önce kan tahlilleri ve ek bir hastalığı olan hastalarda ise gerekli ise ilave tetkikler yapılır. Anestezi hekimi ile yapılan değerlendirme ile hastanın anestezi için uygun olup olmadığı kontrol edilir.

Ameliyat öncesi dikkat edilecek noktalar

-Kalp hastalığı, şeker hastalığı, astım, tiroid (guatr), hipertansiyon gibi kronik bir hastalığı olan hastaların varsa ilaçlarını düzenli kullanıyor olması önemlidir. Hastayı ilgili hastalıkları ile ilgili takip eden doktorundan ameliyat konusunda bir sakınca olmadığına dair teyit alınması gerekmektedir.

-Hastanın nezle, grip gibi aktif bir enfeksiyon ile seyreden bir hastalığı olmamalıdır.

-Bağışıklık sistemini baskılayacak aşırı yorgunluk, çok katı diyet, uyuşturucu kullanımı, aşırı alkol tüketiminden kaçınılmalıdır.

-Ameliyat öncesinde kullanılan Aspirin vb kan sulandırıcı ilaçlar, vitaminler,  besin takviyeleri, homeopatik maddeler ve yeşil çay gibi bitkisel ürünler ameliyat esnasında ve sonrasında çok ciddi kanama sorunları ve ilaç etkileşimlerine yol açabilmektedir. Ameliyattan 15 gün önce ve 15 gün sonrası olmak üzere bir aylık ameliyat sürecinde bunların kullanılmaması gerekmektedir.

-Gebelik ihtimali olan kişilerin ameliyat olması kesinlikle sakıncalıdır.

-Daha önce damarlarda pıhtı oluşma nedeniyle tedavi görülmüş ise mutlaka doktor bu konuda bilgilendirilmelidir.

-Planlanan ameliyat saatinden 8 saat öncesinden itibaren ağızdan su dâhil hiç bir şey alınmamalıdır. Sürekli kullanılan tansiyon ilacı, tiroid ilacı vb ilaçlar ameliyat ekibinin bilgisi dâhilinde alınabilmektedir.

Ameliyatlar Sırasında Tampon Kullanıyor muyuz?

Ameliyatlarımızda eski tarz gazlı bez yada silikon tampon kullanmıyoruz. Burun içerisine bir müdahele yapıldıysa dokulara yapışmayan ve içerisinde hava yolu olan silikon splint yerleştiriyoruz. Eğer burun içine bir müdahele yapılmadıysa hiç birşey koymaya gerek kalmamaktadır.

Burun Estetiği Ameliyatından Sonrası İyileşme Süreci Nasıldır, Morarma veya Şişlik Oluyor mu?

Ameliyat sonrası hasta bir gece hastanede istiharet etmektedir. Sonraki sabah hasta taburcu edilebilmektedir. Burun kemik kısmına bir müdahale yapıldıysa 7-10 gün süren bir göz altı morluğu oluşabilir. Morlukları minimuma indirmek için kendi tekniklerim ile yumuşak dokulara ve kıkırdaklara zarar vermeden maksimum hassasiyetle operasyonları gerçekleştirmekteyim. Ameliyattan yedi gün sonra burundaki plastik alçı, silikon splintler ve dikişler alınır. Bugünden sonra işinize dönebilirsiniz. Ardından burun sırtını ve ucunu destekleyen bantlar yerleştirilmektedir ve bantların bir hafta süre ile burunda kalması gerekemtedir. İkinci haftada bu bantlar çıkarılarak burun kontrolü yapılır. Birinci ayda burundaki ödemler büyük oranda geçmektedir. Tam iyileşme süreci ise yapılan ameliyata ve kişiye göre farklılık göstermekle birlikte 6 ay ile 1 yıl arasında sürmektedir.

Ameliyat Sonrası Bakım

Ameliyat günü ve sonrasındaki gün göz altına buz tedavisi yapılır. Bir hafta boyunca baş kalp seviyesinden yüksek olacak şekilde ve dik pozisyonda yatılması gerekmektedir. Ameliyat günü yumuşak gıdalar alınması gerekir, sonraki günler ise normal beslenmeye dönülebilir. Proteinden yüksek beslenme iyileşme sürecini hızlandıracaktır.

Ameliyat Sonrası Gözlük Kullanımı

Eğer numaralı gözlük kullanıyorsanız ameliyat öncesi bir Göz Hastalıkları Hekimi’ne başvurup uygun ise lens alınmasını öneriyoruz. Burun kemik kısmına işlem yapılmadıysa bir ay, kemik kısıma işlem yapıldıysa iki ay süre ile gözlük kullanılamamaktadır.

Burun Estetiği Ameliyatı sonrası Hassas Dönem?

Ameliyat sonrası dikkat edilmesi gereken hassas süreç 6 aydır. Sağlıklı bir iyileşme süreci için bu zaman diliminde kesinlikle buruna darbe alınmamalıdır. Özellikle şiddetli  darbelerde burun şekli bozulabilir ve tekrar ameliyat gerekebilir. Darbe alınması durumunda hemen doktor ile iletişime geçilip burnun hasar durumu değerlendirilmelidir. Ameliyat sonrası özellikle ilk iki ay burun temizlerken burun aşağı doğru çekilmemelidir.

Burun Estetiği Ameliyatı Hangi Mevsimde yapılmalıdır?

Burun estetiği ameliyatı için önerilen bir mevsim yoktur, her zaman yapılabilmektedir. Sadece güneşli aylarda ameliyat sonrası morluk oluştuysa güneş koruyucu krem ile yüzümüzü korumalıyız.

Ameliyatlar Sonrası Kontroller Ne Zaman Oluyor?

Genellikle kontroller 1.hafta, 2.hafta, 1. ay, 2. ay, 6. ay ve 1. yılda yapılmaktadır. Bu süreler hastalara göre değişiklik gösterebilmektedir.

Revizyon Burun Estetiği Ameliyatı (Sekonder Rinoplasti) Nedir? Nasıl Bir Süreç İzlenmektedir?

Daha önce burun ameliyatı olmasına rağmen burnu ile ilgili görsel ve fonksiyonel problemleri devam eden ve görsel olarak beklentileri karşılanmayan hastalara yapılan burun estetiği ameliyatına Revizyon Burun Estetiği denmektedir. Revizyon ameliyatı 15-20 dakikada tamamlanan çok kısa ameliyatlar olabildiği gibi, kaburga veya vücudun başka bir bölgesinden kıkırdak almayı gerektirecek kadar komplike ameliyatlarda olabilmektedir. Hastanın mevcut burnu ve beklentilerine göre süreç belirlenir. Hastaların burun estetiği ameliyatı olmadan önce olmayan fonksiyonel problemleri (nefes alma, koku alma gibi) yanlış yapılan burun estetiği ameliyatlarından sonra ortaya çıkabilmektedir. Bu gibi durumlarda da revizyon ameliyatı yapılması gerekmektedir. Revizyon ameliyatlarında hedeflenen hem hastanın görsel beklentilerini karşılamak hemde daha önce geçirdiği ameliyatlarda çözülememiş yada ameliyat sonucu ortaya çıkmış fonksiyonel sorunları ortadan kaldırmaktır. İyileşme süreci yapılan işleme göre  farklılıklar göstermektedir

Her hakkı saklıdır. Op.Dr.Orhan AYDIN